Kundetyper og salg – kend din målgruppe!

Skal du af den ene eller den anden grund blive klogere på dine kundetyper? Så kan du med fordel læse med her i artiklen. I denne artiklen gør vi dig nemlig netop klogere på kundetyper og salg, som du kan bruge, når du skal sælge en vare til en bestemt kundetype. Så lad os bare begynde! Når det kommer til kundetyper, er der fire følelsesmæssige hovedkategorier, som folk falder ind under:

  • Optimisten: Disse kunder er positive og optimistiske, og de er normalt ret nemme at tilfredsstille. De er også mere tilbøjelige til at foretage impulskøb og er mindre prisfølsomme.
  • Skeptikeren: Skeptikerne er det stik modsatte af optimisterne – de er negative, mistænksomme og ofte ret svære at tilfredsstille. De har en tendens til at være meget prisfølsomme og foretager en masse research, før de foretager et køb.
  • Den kyniske: Cynikere ligner skeptikere, men med en ekstra dosis kynisme og skepsis! De er ofte ret afstumpede og lader sig måske ikke så let overbevise af din salgstale.
  • De apatiske: Apatiske kunder er ligeglade med dit produkt eller din service. De er ofte uinteresserede og er måske ikke engang opmærksomme på din salgstale. Du skal arbejde hårdt for at få deres opmærksomhed og interessere dem for det, du sælger.

Det er altså disse kundetyper, du som udgangspunkt skal tænke på, når du skal sælge en vare. Men der er naturligvis meget mere i det. Så læs med og bliv klogere på kundetyper.

 

Kundetyper og salg – hvordan sælger jeg til en bestemt kundetype?

Du kan også gøre det med kundetyper og salg nemmere og mere overskueligt at håndtere ved at dele kundetyperne op i farver.

Hvis du har en grøn kunde, der er skeptisk over for nye produkter, er det vigtigt at opbygge tillid og berolige dem med stærke argumenter. Grønne kunder søger vished og foretrækker at holde sig til det, de kender, så det er afgørende at få dem til at føle sig sikre på, at dit produkt vil løse deres problem. Ved at gøre dette kan du skabe et godt forhold til en loyal og trofast grøn kunde.

Hvis du er motiveret af miljø- eller personlig pleje, er du sandsynligvis en gul kunde. Du ønsker at skabe et forhold til mærker, der er i overensstemmelse med dine værdier, og du er dybt optaget af dit velbefindende.

Den blå kundetype bliver motiveret af vækst og hurtige resultater. Skal du derfor sælge til en blå kundetype, skal du sørge for at præsentere de dokumenter, der er effektive og har konkrete tal.

Den røde kundetype er altid opdateret med de nyeste trends. De ønsker at blive overrasket og se eller opleve noget nyt, så det kræver originalt indhold, der vil holde dem interesseret i dit brand i årevis! Designere er et eksempel på en person, der kan imødekomme dette behov – se bare alle deres innovative designs…